Dowiedz się, jak opanować złość

 

Często się na coś złościcie? A jak się wtedy zachowujecie?   

 

Złość to emocja, która w człowieku się pojawia. Psychologowie mówią, że złość pojawia się często w odpowiedzi na „powtarzające się czynniki stresogenne”. Znaczy to po prostu, że jeśli coś nas uporczywie będzie denerwować, to prawdopodobnie w końcu się na tę osobę/rzecz/zachowanie itd. – zezłościmy.

Nad złością człowiek nie jest w stanie zapanować. Może ją okazać lub nie, może ją okazać w różny sposób – ale człowiek nie ma wpływu na to, czy poczuje w danym momencie tę emocję. Wiadomo, złośników nikt nie lubi. Ludzie boją się tych, którzy wykrzykują. A jeszcze dalej uciekają od tych, którzy własne problemy rozładowują na przykład przez agresję. Dlatego trzeba uczyć się nad złością panować.

***

Panować – to nie znaczy nie odczuwać w ogóle tej emocji. To byłoby wręcz niezdrowe. Panować – to znaczy dawać upust swojej złości w sposób, który nie rani innych i nie rani nas samych. Takie opanowywanie własnej złości to jak spuszczanie powietrza z napompowanego balonika.

Można balonik po prostu przekłuć. Ale wtedy jest huk, ktoś mógł się przestraszyć… takie przekłucie nie jest przyjemnym doświadczeniem. Można więc też spuścić powietrze powoli. Wyjąć wentyl. Balonik będzie się stawał chudszy i chudszy, w końcu w ogóle nie będzie w nim już powietrza. Zajmie to więcej czasu, ale nikt się nie przestraszy, nie będzie huku – przejście będzie łagodniejsze. Tak samo można próbować radzić sobie ze złością.

 

 

Co zwykle robi osoba, która się złości?

  • Robi dziwne grymasy twarzy, zaciska zęby, marszczy brwi.
  • Krzyczy, podnosi głos, często zmienia też jego barwę na bardziej piskliwy.
  • Macha rękami.
  • Trzaska drzwiami, z siłą większą niż zwykle i większą niż potrzeba używa przedmiotów codziennego użytku, np. zamyka klapę od laptopa.
  • Odruchowo zaciska ręce w pięści, niejednokrotnie uderza tymi pięściami przypadkowe przedmioty, np. w biurko.
  • Niszczy rzeczy, np. łamie celowo ołówek, niszczy kartki w zeszycie.

 

  

Jak opanować złość?

→ Przyznaj się przed sobą i innymi, że jesteś zły. Duszenie w sobie emocji nic nie pomoże.

→ Zastanów się, co właściwie jest powodem twojej złości. Im więcej wiemy o przyczynach naszych emocji, tym łatwiej jesteśmy w stanie nad nimi zapanować.

→ Staraj się nie ranić innych swoimi wybuchami złości. Jeśli czujesz, że „cały się gotujesz w środku i zaraz wybuchniesz” – postaraj się odejść gdzieś na ubocze i wyładować złość na czymś nieożywionym. Nie krzycz na innych ludzi, nie wyżywaj się – po prostu nie przenoś swojej złości na cały świat.

→ Jeśli czujesz, że możesz swoim wybuchem złości kogoś zranić, postaraj się „wyciszyć” emocje. Weź kilka głębokich wdechów i wydechów, a później policz od dziesięciu do jednego. I od jednego do dziesięciu.

→ Jeśli zdarzy ci się w ataku złości np. naubliżać komuś – nie zapomnij przeprosić! To naprawdę żaden wstyd!

 

LILKA PONCYLIUSZ-GURANOWSKA

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *