dziewczyna-przy-komputerze-w-szkole

Przepis na nauczyciela

Pomocny, bezstronny, wymagający, konsekwentny – jaki powinien być dobry nauczyciel? Temat zbadała redaktorka wirtualnej redakcji naszego dwutygodnika, wasza rówieśniczka – Kamila.

 

 

Kiedy chciałam się dowiedzieć od moich kolegów, jaki według nich powinien być dobry nauczyciel, wszyscy w pierwszej kolejności mówili to samo: sprawiedliwy. Ale czy to wszystko? Niekoniecznie.

Gdy zapytałam moich rozmówców, czy nauczyciel powinien być surowy i wymagający, usłyszałam różne odpowiedzi… Najwięcej osób mówiło, że musi być tak „pośrodku”. Bo jeśli jest za surowy, to uczniowie się go boją i nie chcą przychodzić na jego lekcje. Gdy nauczyciel nie jest ostry, na jego lekcjach nie ma dyscypliny i wszyscy robią, co chcą. I to też jest źle.

W mojej klasie  

Moi koledzy i koleżanki z klasy stwierdzili, że idealny nauczyciel byłby skrzyżowaniem naszej pani od matematyki, pani od angielskiego i pani od polskiego… Skomplikowane? Może trochę tak, ale już wyjaśniam.

Pani od matematyki jest sprawiedliwa i jak niewiele z nauczycielek stosuje się do wskazówek z poradni psychologicznych. Pani od angielskiego, czyli nasza wychowawczyni, ma bardzo duże poczucie humoru, a nasza polonistka daje nam więcej luzu niż inni. Połączenie cech tych trzech osób dałoby ideał nauczyciela według uczniów. 

Z drugiej strony

A jakby spojrzeć na całą sytuację z innej strony… Czy łatwo być idealnym nauczycielem? Takim o jakim marzą uczniowie? Pewnie nie. Co robić, jeśli klasa cię nie słucha? Czy dalibyście radę cały czas być mili? Czasami nie jest to takie łatwe.

Faktem jest natomiast jeszcze jedna sprawa. To od nauczyciela zależy, czy uczniowie polubią dany przedmiot. W mojej klasie wiele osób nie lubi jednego przedmiotu ze względu na nauczycielkę. Według nas pani za poważnie podchodzi do swojego przedmiotu, a przez to zniechęca nas do niego.

Co jeszcze potrafi dobry nauczyciel?

Dobry nauczyciel umie wytłumaczyć dany temat. Są na to różne sposoby:

  • można to robić poprzez cierpliwe opowiadanie,
  • można poprosić o przeczytanie rozdziału z podręcznika,
  • można dyktować notatki nawet na trzy strony.

To zależy od człowieka i przedmiotu, a każdy woli inną metodę.

Co z klasówkami?

Niektórzy nauczyciele, w celu weryfikacji  i utrwalenia posiadanej wiedzy przez uczniów, robią wiele kartkówek i sprawdzianów. Nie wiem, czy to jest najlepszy sposób na zapamiętywanie. A jak wy uważacie? Z moich obserwacji wynika, że uczniowie nienawidzą sprawdzianów, bo są stresujące, a nauka do nich pochłania dużo czasu i nie należy do przyjemności.

***

Na koniec wspomnę jeszcze jedną cechę. Bardzo ważną moim zdaniem. Dobry nauczyciel powinien być bezstronny i nie faworyzować wybranej grupy uczniów. Znam z opowieści pewną nauczycielkę, która wyróżnia część osób… To nie jest w porządku. Uczniowie tego bardzo, bardzo nie lubią.

 

 

Przepis na idealnego nauczyciela? Proszę bardzo:

sprawiedliwy,

umie przekazywać swoją wiedzę,

trochę surowy, ale nie za bardzo,

bezstronny, nie faworyzuje nikogo,

obiektywny,

z poczuciem humoru,

ma trochę luzu w sobie i dystans do nauczanego przedmiotu

 

 

 

Autorką tekstu jest: KAMILA MISTEREK

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *