Jak nie dać się złości? Jak pokonać strach?

Nie mamy wpływu na sytuację, która wywołuje daną emocję, ale mamy wpływ na naszą reakcję. To ty rządzisz emocjami, nie one tobą. Możesz nad nimi panować. 🙂 Jak? Wyjaśniamy!

 

Rozbrój bombę emocji!

 

→ 5 x jak nie dać się złości

  1. Zidentyfikuj wroga. Określ, co czujesz. Powiedz sobie w myślach: Jestem teraz zły/rozzłoszczony. Chcę nad sobą zapanować.
  2. Jeśli to możliwe, odizoluj się od osoby, która cię rozzłościła, np. wyjdź do drugiego pokoju.
  3. Zapanuj nad ciałem. Uspokój oddech, weź kilka głębokich wdechów, licz od 10 do 0 – jeśli trzeba, to kilka razy.
  4. Jeśli czujesz, że to nie pomogło, wyładuj złość (ale zawsze na przedmiocie, nigdy na osobie). Ściskaj specjalną piłeczkę albo uderzaj w poduszkę.
  5. Kiedy złość już ci minie, nagrodź siebie za swoje zachwowanie. Nie musi to być nic materialnego. Pomyśl o korzyściach, jakie odniosłeś (np. uniknąłeś uwagi, okazałeś dojrzałość, nie zraniłeś nikogo itd.) i pochwal się w myślach.

 

→ 5 x jak ujarzmić strach

  1. Zaakceptuj to, że się boisz. Nie powtarzaj sobie: „Ale ze mnie beznadziejny tchórz”.
  2. Mów otwarcie o swoim strachu. To żaden wstyd.
  3. Staraj się wymyślić, jak możesz poradzić sobie ze strachem. Boisz się psów? Co możesz zrobić, żeby uniknąć ugryzienia? A co by się stało, gdybyś jednak został ugryziony? Lęk oswojony mniej dokucza.
  4. Nie zmuszaj siebie do przezwyciężania lęków – i nie pozwól na to innym. Jeśli ktoś panicznie boi się wody zmuszanie go do wejścia do jeziora jest okrucieństwem, a nie metodą leczenia fobii!
  5. Jeśli nadal się boisz – nie miej do siebie pretensji. A może twój strach to objaw prawdziwej mądrości twojego ciała i chce cię przed czymś ostrzec? Bądź dla siebie łagodny.

 

Więcej poczytasz w kolejnych wydaniach „Victora Juniora”. Zapraszamy do czytania! 🙂 

 

 

 

0 odpowiedzi

Zostaw odpowiedź

Chcesz przyłączyć się do dyskusji ?
Zrobisz to wypełniając poniższy formularz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *