Dlaczego w tych samych okolicznościach ludzie zachowują się inaczej? Czy to może mieć związek z tym, co sami o sobie myślą?
Przeczytaj uważnie każde pytanie. Wyobraź sobie te sytuacje i pomyśl, jak ty byś się zachował…
1.
Twoi znajomi stoją na pomoście nad jeziorem. Ktoś rzuca hasło, żeby wskoczyć z rozbiegu. Wszyscy patrzą na ciebie i ktoś mówi: „To tchórz, nie zrobi tego”. Co robisz?
a) Skaczę. Jeśli nie skoczę, będą się ze mnie śmiać do końca życia.
b) Uśmiecham się i pukam w głowę: „Gadajcie sobie, co chcecie, a ja nie mam ochoty jeździć na wózku inwalidzkim”.
2.
Tata poprosił, żebyś umył wannę. Myjesz. Tata wchodzi do łazienki i mówi, że praca jest źle wykonana. Co robisz?
a) Wściekam się. Nie znoszę, gdy ktoś mnie o coś prosi, a potem jest niezadowolony.
b) Chociaż jest mi trochę przykro, słucham, co zrobiłem źle. Następnym razem postaram się bardziej.
3.
Twoja klasa wystawia sztukę teatralną, w której dostajesz rolę. Boisz się, bo nie masz talentu. Wszyscy się z ciebie śmieją. Koleżanka mówi, że ci pomoże, bo źle wymawiasz końcówki. Co robisz?
a) Obrażam się na nią. Więcej nie przychodzę na próby. Mszczę się na wszystkich, którzy się ze mnie śmiali.
b) Sama czułam, że mam problem z wymową końcówek, więc chętnie korzystam z pomocy. Na spotkanie przynoszę czekoladę jako podziękowanie.
4.
Dostajesz informację, że chłopak, który ci się trochę podobał, umieścił na Instagramie sweet focię z twoją najlepszą przyjaciółką. Mają już trzysta polubień. Co sobie myślisz?
a) Mnie zawsze spotykają same najgorsze rzeczy.
b) Trudno. Fajnie wyszli razem. Zalajkuję im zdjęcie.
5.
Do twojej klasy przychodzi nowy chłopak. Jest ubrany bardzo biednie i na dodatek sepleni. Kiedy się przedstawia, cała klasa wybucha śmiechem. Co robisz?
a) Razem ze znajomymi z klasy parodiujemy, jak on śmiesznie mówi.
b) Podchodzę do niego, wyciągam rękę, mówię, jak mam na imię i spędzam z nim przerwę, pokazując, co gdzie mamy w szkole. Potem zapoznaję go ze wszystkimi moimi znajomymi.
Sprawdź, których odpowiedzi masz więcej.
Ale chyba nie musimy liczyć żadnych punktów, prawda? Od razu wiadomo, która osoba ma wysoką samoocenę, a która niską.
Ktoś, kto lubi siebie, wierzy, że nawet jeśli dziś czegoś nie umie, może się tego nauczyć. Taki człowiek w każdej sytuacji zachowuje się inaczej niż ktoś, kto ma o sobie marną opinię…
Przychodzą ci do głowy sytuacje z twojego życia, gdy ktoś zachowywał się, jak osoba z niską albo wysoką samooceną? A twoi najbliżsi przyjaciele jaką mają samoocenę?
Dowiedz się, co to jest samoocena!
Samoocena to myśli w twojej głowie.
To sposób, w jaki porównujesz się z innymi. „Jestem taki sam jak wszyscy, w jednym dobry, w czymś innym słaby” albo: „Jestem najgorszy”.
To sposób, w jaki reagujesz na porażki: „Nie wyszło mi, muszę więcej się uczyć” lub: „Nigdy nic mi się nie udaje, bo jestem beznadziejny”.
Samoocena człowieka może się zmienić.
Dziś możesz źle o sobie myśleć, bać się tego, że koledzy będą się z ciebie śmiać, robić głupie rzeczy, przeszkadzać na lekcjach, myśleć, że jesteś ze wszystkich najgorszy, nie lubić siebie. Za rok może być całkiem inaczej. Pomyśl, w jakiej jednej rzeczy chcesz być naprawdę dobry, najlepszy. Ćwicz na gitarze, wytrwale trenuj, ucz się jednego przedmiotu. Gdy będziesz mistrzem w jednej rzeczy, zobaczysz, że pewniej staniesz na nogach, a twoje zachowanie we wszystkich innych sprawach od razu się zmieni.
Zapraszamy do czytania wrześniowego wydania Victora Juniora! Prenumeratę można zamówić TUTAJ.
Zdjęcie wprowadzające: fot. Kiselev Andrey Valerevich/Shutterstock.com