Jeśli zrozumiemy, na czym polega dobra komunikacja z innymi, będziemy potrafili zareagować, gdy przydarzy się nam jakiś konflikt czy nieporozumienie.

 

– Nie, z nią na pewno nie usiądę! – Natalką krzyknęła na całą klasę.

– Natalko, chyba nie przemyślałaś swoich słów – powiedziała zdziwiona wychowawczyni. – Koleżance jest teraz przykro.

– Przemyślałam je aż za dobrze – nie przestawała denerwować się Natalia. – I wcale się nie martwię, że Wiktorii będzie przykro. Mnie też jest przykro.

Reszta uczniów milczała. Dobrze jednak wiedzieli, co się właśnie stało. Doszło do bezpośredniej konfrontacji. To było nieuniknione, kiedyś musiało nastąpić.

Konflikt między Wiktorią a Natalią trwał od początku roku. I choć dziś nikt już nie potrafi powiedzieć, od czego ta nienawiść między dziewczynami się zaczęła, prawie wszyscy opowiadali się po jednej ze stron. I tylko niektórym było przykro, że klasa jest tak podzielona. Bo to wcale nie było przyjemne wchodzić codziennie do szkoły jak na pole bitwy.

 

***

– Jak to nie zjesz? Babcia specjalnie z myślą o tobie te kotlety zrobiła – mama przewróciła oczami, wymownie zerkając na tatę.

Mateusz poczuł się źle, ale nie mógł zjeść kotleta. To byłoby wbrew jego przekonaniom.

Dwa miesiące temu podjął decyzję, że zrezygnuje z jedzenia mięsa i zostanie wegetarianinem, ale nie znalazł jeszcze w sobie odwagi, żeby o tej decyzji powiedzieć rodzicom. Szukał różnych pretekstów, żeby wymigiwać się od jedzenia mięsa, bo czuł, że długo to się nie uda. Nie wiedział jednak, jak porozmawiać o tym z rodzicami. To wydawało się takie trudne.

 

Ile osób, tyle zdań

W idealnym świecie ludzie nie wchodzą sobie w drogę, współpracują zgodnie, a wszelkie nieporozumienia rozwiązują z uśmiechem. Jednak taki świat nie istnieje. W prawdziwym życiu ile osób, tyle zdań. A dojście z każdym do porozumienia wymaga umiejętności komunikacyjnych.

 

Jak skutecznie komunikować się z innymi? 

  • Używaj komunikatu JA (nie stosuj komunikatu TY).

Zamiast mówić: „Bo TY mnie obgadujesz”, powiedz: „JA nie czuję się dobrze, kiedy słyszę, że mówisz o mnie za moimi plecami. Czy mogłybyśmy porozmawiać o tym na osobności?”.

Komunikat JA to taki sposób komunikowania swoich potrzeb i emocji, w którym koncentrujemy się na reakcji, jaką wywołało w nas zachowanie drugiej osoby, np. „Nie czułam się komfortowo, kiedy nie chciałaś ze mną usiąść”, i na tym, czego MY potrzebujemy, np. „Chciałabym porozmawiać o naszym konflikcie i razem z tobą poszukać rozwiązania”. Komunikat JA pozwala wziąć odpowiedzialność za siebie i swoje zachowania, przeciwnie do komunikatu TY, kiedy koncentrujemy się na tym, co np. robi druga osoba („Ty nigdy nie słuchasz”).

  • Zachowuj w rozmowie spokój i przystępuj do niej wolny od uprzedzeń.

Nie zakładaj, co kto powie, zanim jeszcze to powiedział.

  • Nie odbieraj osobiście tego, że ktoś się z tobą nie zgadza.

Jeśli rodzice w odpowiedzi na problem Mateusza powiedzą: „Nie podoba nam się to, że nie jesz mięsa. Boimy się o niedobory białka, które mogą z tego wyniknąć, i negatywny wpływ takiej diety na twoje zdrowie”, chłopak może zastanowić się, jakich argumentów użyć, by przekonać rodziców (Białko można pozyskiwać z innych źródeł w diecie, na przykład jedząc dużo warzyw strączkowych), ale nie może, jeśli chce stosować zasady skutecznej komunikacji, krzyknąć: „Wiedziałem, że tak zareagujecie! Z wami tak zawsze!”.

 

Cały artykuł do przeczytania w „Victorze Juniorze” nr 4/2023. Zapraszamy do czytania i prenumeraty

Zdjęcie wprowadzające: fot. Roman Samborskyi/Shutterstock.com